A közlekedés és minden kiegészítő velejárója, mint a közlekedési táblák, a KRESZ vagy a közlekedési lámpák mind részesei lettek az életünknek, és vele együtt a történelmünknek is.

Karl Benz 1885-ben létrehozta a világ első autómobilját, 150 évvel később pedig már kamerákkal és elektronikai felszerelésekkel látjuk el azokat.
A Központi Statisztikai Hivatal a tavalyi év első három negyedévében több mint 12,000 közúti közlekedési balesetet tartott számon, amelyből 4,000 eset volt súlyos kimenetelű. A közlekedés és az autózás kéz a kézben járnak, az gondolnánk egyidősek, de vajon tudjuk-e pontosan mikor volt az első közlekedési baleset a világon? Vagy kinek köszönhetjük az első közlekedési lámpát?

A világ első közlekedési balesete

A világ első ilyen eseténél nem is a baleset, hanem az autó definícióját kell először meghatároznunk, hiszen a technika fejletlenségével még aligha nevezhető a korai prototípus a ma ismert és elfogadott autónak. A közlekedési balesetek sajnos az élet egyik velejárója, de vajon mikor is volt az első ilyen eset? Ehhez körülbelül 300 évet kell visszautaznunk az időben, amikor egy feljegyzés található egy „önjáró propelleres mechanikai járműről „ ami egy francia feltaláló találmánya volt 1771-ben, aki képes volt utasokat is szállítani. A feltaláló Nicholas Cugnot, aki 1769-ben mutatta be találmányát a francia haderőnek, hogy segítse azok szállítási ügyeit. Az egyik ilyen út során a jármű kiesett az irányítás alól és belehajtott egy kert kerítésébe. A fent említett eset egyébként vitatott, hiszen a fennmaradt dokumentumok nem elég hitelesek, hogy alátámasszák ennek megtörténtét.

Tényleg bizonyíték viszont van, egy közel 100 évvel későbbi balesetre, amit 1869-ben jegyeztek fel Írországban. Egy bizonyos Mary Ward esett áldozatául, hogy bevonuljon a történelembe, mint első közúton történt baleset áldozata. A tudós és írónő a járműben három társával utazott, amikor kanyarodásnál leesett a járműről és az egyik kerék alá került. Ward azonnal meghalt. Másnap a bíró kijelentette, hogy a balesetben nem történt mulasztás, és az eset egy szörnyű tragédia és baleset, ami így az első bejegyzett eset lett a történelemben.

A világ első közlekedési lámpája

A közlekedési lámpa egyszerű módja a forgalom irányításának, amelyek színekkel jelölik azt, mikor mehet, mikor várakozotton, és mikor álljon meg a sofőr.
A világ első elektronikus zöld és piros színeket is jelölő lámpáját 1912-ben találták fel, Lester Farnsworth Wire által, aki Salt Lake City-ben állította fel azt. Wire nem csak feltaláló volt, de hivatásos rendőr is. Érdekessége, hogy hiába mutatta színeket, manuálisan lehetett kapcsolgatni a színeket, ezzel irányítva a forgalom menetét.

Egy férfi manuális állítja a fényjelző berendezést Londonban


1923-ban Garrett Morgan volt felelős azért, hogy feltalálta az első elektronikus, és automata közlekedési jelzőlámpáját. Morgan volt az első afro-amerikai ember, aki autótulajdonos is volt egyben Cleveland-ben. Egyben ő találta fel a gázmaszkot is. Morgan egy úgynevezett T alakú oszlopot alkotott három lehetőséggel, az egyik a Stop, a másik a Go feliratot mutatta, emellett ez volt az első olyan rendszer, amely időt is adott a közlekedőknek, hogy a forgalmi jelzésnek megfelelően induljanak vagy álljanak meg.
Morgan később eladta a szabadalmat a General Electric-nek 40,000 dollárért.

A világ első vasútja

A vasút és a vonathálózat napjaink egyik tömegközlekedési eszközeinek lehetőségét tárja elénk, amely már közel 200 éve részese az életünknek. Viccesen meg is szokták jegyezni, hogy idehaza már lassan 100 évesek a vonatok, és ez sokszor meg is látszódik rajtuk.

A világ legelső, 10 tonna vasból készült szerkezetét 1804-ben tervezte Richard Trevithick. A történet azért is érdekes, mert a világ első vasúthálózatát 20 évvel később építették meg Észak-Angliában 1825-ben.

A japán SC Maglev


Közel kétszáz év alatt annyit fejlődött a vasúthálózat és a technikai, hogy az akkori, korai típusok, amelyek csak minimális sebességgel tudtak haladni, mára már elérik a 600 km/h sebességet, ilyen például a világ leggyorsabb vonatja, a Japán SC Maglev.

További közlekedéshez kapcsolódó információért töltsétek ki kérdőívünket!